به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سینما پرس، با جدی شدن مساله برگزاری جشنواره فجر سی و نهم، هر چند بحثهایی درباره ترکیب داوران در فضای مجازی توسط منتقدان و اهالی رسانه شکل گرفت اما کمتر رسانهای به طور واضح و صریح به موضعگیری درباره این ترکیب پرداخت.
مصطفی کیایی، نیما جاویدی، محمد احسانی مرتضیپور صمدی، سیدجمال ساداتیان و ساره بیات به قضاوت درباره این ۵۹ فیلم پرداختند؛ ترکیبی تقریباً جوان که پیش از این آثار هر کدام از آنها موفقیتهای داخلی و بینالمللی را در کارنامه خود داشتهاند.
مصطفی کیایی که به تازگی پخش سریال او با نام «همگناه» در شبکه نمایش خانگی به پایان رسیده و اقبالی در جذب مخاطب داشته، هرچند ساخته پیشین او با عنوان «مطرب» رکوردار فروش فیلم در سال ۹۸ شد اما این «عصر یخبندان» در جشنواره سال ۹۳ بود که برای او دو سیمرغ به ارمغان آورد.
نیما جاویدی که در جشنواره سی و هفتم با «سرخپوست» درخشید، با «خورشید» در مقام فیلمنامهنویس پا به جشنواره سی و هشتم گذاشت تا سیمرغ این بخش را از آن خود کند.
سیدجمال ساداتیان تهیهکننده باسابقهای که فیلم پرفروش «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی را در کارنامه خود دارد و مرتضی پور صمدی از چهرههای سرشناس در حوزه فیلمبرداری سینمای مستند و داستانی هم دیگر سینماگر استخواندار حاضر در این ترکیب محسوب میشوند.
این معرفی نسبتاً کوتاه درباره اعضای هیأت انتخاب برای این بود که بگوییم آنچه این ترکیب را تحتالشعاع قرار داد و باعث برخی واکنشهای رسانهای شد، حضور محمد احسانی و ساره بیات بود.
اگر نگاهی به ترکیب هیأت انتخاب و داوران ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر داشته باشید احتمالاً در یکی از این دو فهرست ردپای محمد احسانی به چشمتان میخورد که امسال با حذف هیأت انتخاب، قرعه حضور در ترکیب دوم به نام محمد احسانی افتاد. مردی که در کارنامه کاریاش سمت سازمانی کم ندارد. پیش از این مدیر شبکه نسیم بوده، یک بار حضور در شورای پروانه نمایش را تجربه کرده، یک بار در مقام معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی فعالیت داشته و… احتمالاً همین سمتها و نزدیکی نگاه او به نگاه رسمی حاکم بر وزارت ارشاد است که دبیران دورههای مختلف را بر آن داشته تا از او در این ترکیبها استفاده کنند، دردسرهای احتمالی را به حداقل برسانند و بازهم به همین دلیل احتمالاً در سال بعد و سالهای بعدتر باز هم باید نام محمد احسانی و چهرههای مشابه او را در میان این هیأت ها ببینیم.
ساره بیات دیگر چهرهای است که حضورش در ترکیب داوران فجر واکنشهایی را به همراه داشت؛ حضور او در این فهرست یادآور واکنشها به قرارگیری نام یلدا جبلی در میان اعضای هیأت انتخاب جشنواره سی و هشتم بود. برای معرفی ساره بیات نیازی به مقدمه و موخره بلندبالایی نیست، او کارنامه پرباری در سینما ندارد و در سالهای اخیر بیشتر بهواسطه حضور در سریالهای خانگی از سوی مخاطبان شناخته شده است. جدیترین حضور او در آثار سینمایی به «جدایی نادر از سیمین» در سال ۸۹ باز میگردد که اتفاقاً جوایزی هم برای ساره بیات به همراه داشت، مهمترینش هم کسب خرس نقرهای از شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین بود که این رویداد ترجیح داد این جایزه را به گروه بازیگران «جدایی نادر از سیمین» اهدا کند. بعد از این فیلم هرگز حضور درخوری از او در سینمای ایران دیده نشد و شاید به همین دلیل حضور او در ترکیب داوران فجر، انتخابی غیرمنتظره بود.
خلاصه کلام اینکه ترکیب ۱۶ فیلم راهیافته به جدول اکران جشنواره فجر ۳۹، محصول و معدل ترکیب نظرات این هفت نفر است؛ هفتنفری که فراتر از داوری، در این دوره جشنواره فجر بهنوعی نقش هیأت انتخاب را هم ایفا کردهاند.